Lidl zet als eerste supermarktketen in op Fairtrade Cacao programma

Alle ontbijtgranen met chocolade van het Lidl huismerk bevatten voortaan in alle Belgische Lidl vestigingen 100 procent Fairtrade gecertificeerde cacao. Dit is het gevolg van het feit dat Lidl, als eerste supermarktketen in België, inzet op het Fairtrade Sourcing Programma* (FSP). Zo vinden Fairtrade ingrediënten op grotere schaal hun weg in het aanbod van scherp geprijsde producten voor een breed publiek. De zes ontbijtgranen van het huismerk Crownfield met Fairtrade cacao liggen in de winkelrekken van alle Belgische vestigingen van Lidl.

Lidl  startte reeds in 2005 met het aanbieden van bananen met Fairtrade-keurmerk en sinds 2008 is het aanbod verder uitgebreid met 8 producten. Dankzij het FSP-label vinden voortaan ‘eerlijke’ ingrediënten, zoals cacao, hun weg naar een breder publiek via de supermarkt. Producten zoals chocolade, koffie, thee en bananen worden immers vaak geteeld in slechte werk- en leefomstandigheden voor de boeren en tegen oneerlijke prijzen verhandeld op de wereldmarkt.

Door voortaan enkel 100% Fairtrade cacao te gebruiken in onze zeer succesvolle ontbijtgranen willen we stap voor stap Fairtrade-producten of -ingrediënten introduceren in ons aanbod en ons mainstream productaanbod geleidelijkaan verduurzamen.  En dit vanzelfsprekend tegen een scherpe prijs. Dat komt onze klanten ten goede, maar ook de boeren bij wie we rechtstreeks of onrechtstreeks aankopen. Gezien de grote schaal waarop Lidl inkoopt en verkoopt, maken we met de beslissing om Fairtrade ingrediënten verder te promoten een belangrijk verschil. Fairtrade kan immers enkel succesvol zijn indien de schaal waarop de producten geteeld worden en de afzet bij de consument voldoende groot is. Dat is bij Lidl het geval,” aldus Philippe Weiler, Head of Sustainability - Lidl Belgium.

In eerste instantie zal de cacao in de Special Flakes Choco, Tiger Crunch, Choco Shells, Nougat Pillows, Choco Rice en Choco Moons ontbijtgranen van het Lidl huismerk Crownfield 100% Fairtrade gecertificeerd zijn. Lidl verkent intussen actief de mogelijkheden om het aanbod Fairtrade producten in zijn winkels te verruimen.

We zijn verheugd om vast te stellen dat Lidl zijn engagement op gebied van Fairtrade versterkt. De introductie van ontbijtgranen die ons ‘cacao’ programma ondersteunen en een verdere aanvulling ziin van het bestaande Fairtrade aanbod bij Lidl is een volgende stap in het kader van eerlijke handel. Het ‘cacao’ programma biedt nieuwe perspectieven voor de kleine cacao producenten. Het laat hen toe om een groter deel van hun productie te verkopen aan een eerlijke prijs. Verder draagt het programma ook bij tot het verbeteren van de werkomstandigheden en meer respect voor het milieu.”, aldus Nicolas Lambert, directeur Fairtrade Belgium.

*Meer over Fairtrade Sourcing Program  (FSP)
Het Fairtrade Sourcing Programma is in 2014 gestart en zorgt ervoor dat bedrijven zich kunnen toeleggen op Fairtrade door van één specifieke grondstof grote Fairtrade volumes in te kopen. Het programma richt zich op cacao, suiker en katoen. Via een speciaal  Fairtrade Sourcing Program-logo voor cacao, suiker of katoen kunnen bedrijven laten zien dat zij samenwerken met Fairtrade. Het logo kan gebruikt worden in corporate communicatie en mag alleen op de verpakking als 100% van de betreffende grondstof Fairtrade is gecertificeerd.

Evelyne Raymakers

Pers en Communicatie Lidl Belgium