Vrijdag wordt verantwoorde visdag - Lidl kiest voor uitsluitend duurzame vis

Eind dit jaar is alle verse vis bij Lidl duurzaam. Tegen eind 2017 zal ook alle diepvriesvis duurzaam gecertifieerd zijn met een ASC- of MSC-keurmerk. Een ambitieuze doelstelling die aantoont dat duurzaamheid een lage prijs niet in de weg staat.

Philippe Weiler, duurzaamheidsverantwoordelijke Lidl België: “Alle verse* vis, verkocht bij Lidl, wordt op een duurzame manier gekweekt of gevangen tegen eind 2016. Bovendien gaan we die lijn doortrekken voor alle diepvriesvis tegen eind volgend jaar. Met deze doelstelling leggen we de lat erg hoog binnen de retailmarkt. En willen we als discounter aantonen dat duurzaamheid, kwaliteit en een lage prijs wel hand in hand kunnen gaan”

Vis met MSC- of ASC-keurmerk

Klanten zullen op alle verpakking of het MSC- of het ASC-logo terugvinden. Het blauwe MSC-keurmerk garandeert dat de vis duurzaam gevangen werd. MSC gaat overbevissing tegen en werkt aan de gezondheid van het leven in de zee.

Het groene ASC-keurmerk wijst op verantwoord gekweekte vis. Deze vis is afkomstig uit kwekerijen die hun invloed op water, natuur en milieu beperken en hun medewerkers goed behandelen. Lidl kiest om te werken met externe en objectieve standaarden.

Gerust hart

Lidl kiest er bewust voor om binnen één productgroep alles 100% duurzaam te maken. Zo verdwijnt de keuzestress bij de klant door alleen nog duurzame vis aan te bieden. Hij of zij zal met een gerust hart vis kunnen kopen.

Duurzame maand bij Lidl

De Bewuste Visweek valt in de duurzame maand bij Lidl. Vier weken op rij wordt een duurzaam assortiment in de kijker geplaatst. Zo is deze week Bio aan de beurt in samenwerking met het Bioforum Vlaanderen. Vanaf maandag start dan de Bewuste Visweek in samenwerking met WWF. Vanaf 3 oktober staat Duurzame Cacao centraal en het Fairtraide aanbod sluit de duurzame maand af in de week van 10 tot 16 oktober.

Elke week een “verantwoorde held” in de spotlight.

Vanaf deze week spelen de verantwoorde wortel, vis, chocolade en banaan de hoofdrol op TV en online. Vier spots zetten de komende weken het duurzame assortiment van Lidl in de kijker.

*Onder verse vis verstaan we vis die niet bewerkt (vb. gerookt) of ingeblikt is.

Isabelle Colbrandt

Pers en Communicatie Lidl Belgium